Dry Needling

Dry Needling is een nieuwere behandelmethode van de Nederlandse fysiotherapeut. De methode is overgekomen uit Canada. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten. De behandeling is gericht op het uitschakelen van 'triggerpoints'. Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast lokale drukpijn ook vaak 'pijn op afstand' veroorzaakt.

Dry Needling niet hetzelfde als acupunctuur

Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet. Die blijven daar enige tijd zitten en invloed hebben op de ’energie’ in het lichaam. Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikkeld. Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren: zgn ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’ behandeling.

Triggerpoints kunnen zich uiten in

• pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Ontstaan van triggerpoints

• acuut moment - bijv. door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel
  • chronisch - bijv. door een langdurig verkeerde houding en /of Klachten Arm Nek Schouder (KANS)
  • langdurige afwezigheid van beweging, bijv. bij gips, brace of een sling
  • 'slappe' ligamenten in bijv enkels en/of knieën
  • psychologische factoren, zoals stress en depressie
  • voetafwijkingen, instabliliteit en/of verschillen in beenlengte bijv. na een botbreuk of operatie
  • te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak.

Kosten

Dry Needling is onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling. Binnen de praktijk is Hendrikje Mous bekend met deze behandelmethode.