Echografie

Echografie binnen de fysiotherapie is vrij nieuw. Iedereen kent het gebruik van de echografie bij zwangeren en bij het onderzoek van bijvoorbeeld de onderbuik of het hart. Het onderzoek van spieren, pezen, slijmbeursen, zenuwen etc. met echo is minder bekend. Dat dat ook uitgevoerd kan worden door een fysiotherapeut is nagenoeg niet bekend. Sinds enkele jaren kan een fysiotherapeut hiervoor worden opgeleid.

Toepassingen van de echografie binnen de fysiotherapie

Echografie passen wij toe bij het onderzoek naar aandoeningen van spieren, pezen, zenuwen, slijmbeursen, gewrichtsbanden, kraakbeen, menisci, kapsels en soms botten. Hieronder ziet u een tabel met de toepassingsgebieden van de echografie met de aandoeningen:

• spieren: scheuren, littekens, kalkneerslag
  • pezen: scheuren, degeneratie, kalkneerslag
  • slijmbeursen: ontstekingen, vochtcollectie, kalkneerslag
  • gewrichtsbanden: scheurtjes, verdikkingen
  • kapsels: ontstekingen, scheuren, verdikkingen
  • kraakbeen: schade, defecten, dikte meniscus (oppervlakkige) scheuren, cystes
  • botten: losse botfragmentjes, breukjes, indeukingen, groeischijven
  • zenuwen: ligging in tunnels bijvoorbeeld bij de carpale tunnel
  • niet voor fysiotherapeut: bloedvaten, gezwellen.

Vergoeding

Echografie wordt niet vergoed door uw ziektekostenverzekeraar en u ontvangt dan ook geen aparte factuur. Als er bij u aanleiding is tot het maken van een echo zal dit een onderdeel zijn van uw onderzoek of behandeling.

Binnen de praktijk is Tim Douma bekend met Echografie.